Plaatsnaamborden ook in het Drents? Het zou zo maar kunnen

Plaatsnaamborden ook in het Drents? Het zou zo maar kunnen.

Geen Zweeloo, maar Sweel en geen Wezup maar Wisp. Het zou zo maar kunnen dat het fenomeen tweetalige plaatsnaamborden, naar Fries voorbeeld, binnenkort ook in de gemeente Coevorden gemeengoed wordt.

Tijdens de behandeling van de kadernota 2024 werd onlangs duidelijk dat het college in principe positief staat tegenover lokale initiatieven om plaatsnaamborden in de gemeente Coevorden tweetalig te maken. Dit tot grote tevredenheid van de voltallige gemeenteraad. En ongetwijfeld ook van Huus van de Taol-directeur Renate Snoeijing. In april hield zij als inspreker bij een commissievergadering een warm pleidooi voor het nóg beter op de kaart zetten van het Drents (Drèents). Renate: “Door tweetalige plaatsnaamborden geef je aan dat je de eigen taal belangrijk genoeg vindt om dat ook in de openbare ruimte uit te dragen.”

Officieel erkende taal

Sinds 2018 is het Nedersaksisch (en het Drents als onderdeel hiervan) een officieel erkende taal. Vanuit dit gegeven is het daarom best logisch dat naast de Nederlandse naam, ook de Drentse naam op de plaatsnaamborden staat. Dus onder Meppen en Wezuperbrug ook Möppen en Wisperbrug. Voor Aalden en Benneveld kunnen we overigens zo een-twee-drie geen Drentse naam bedenken.

In Oosterhesselen gaven ze al in 2021 het goede voorbeeld. Op initiatief van Dorpsbelangen werden in dat jaar tweetalige borden geplaatst: Oosterhesselen-Hesseln. Tot nu toe is Oosterhesselen het enige dorp binnen de gemeente Coevorden die een dubbel bord heeft.

De bal ligt bij de stad, dorpen en buurtschappen

De gemeente Coevorden mag dan wel bereid zijn om het plaatsen van tweetalige plaatsnaamborden te faciliteren en te betalen, de initiatieven hiertoe moeten toch echt vanuit de bevolking, lees verenigingen voor dorpsbelangen, komen. Het heeft immers geen zin om zomaar een bord te plaatsen waar niemand op zit te wachten. Er moet wel draagvlak zijn. Het ligt min of meer voor de hand dat de verenigingen van dorpsbelangen hierin een centrale rol vervullen. Zij zijn immers de spreekbuis voor en van de inwoners en met de gemeente. Maar hoe dan ook, de bal ligt bij de bevolking zelf. Wij bint beneid!

Tekst : Jan Brinks

Laat een reactie achter