25 jaar Historische Vereniging Zweeloo

Op 10 mei 1988 is de Historische Vereniging Zweeloo opgericht.

In die 25 jaar is de vereniging gegroeid en heeft nu ongeveer 500 leden. Jaarlijks verschijnen er 3 periodieken “Oet ’t Carspel Sweel”. Vast onderdeel zijn ook de lezingen over diverse historische onderwerpen. Daarnaast vinden er nog andere activiteiten plaats, waar via het lokale nieuwsblad “Ons Eig’n Kraantien” melding van wordt gemaakt.

Bij een jubileum horen natuurlijk ook jubileum-activiteiten. Het bestuur is er trots op er een 3-tal aan te kunnen bieden:

Eerst is er de feestavond op 20 september met het bekende duo Harm en Roelof. Alle leden hebben een brief gekregen waarin duidelijk is gemaakt hoe men aan kaarten hiervoor kan komen.

Harm en Roelof

In oktober volgt dan de tentoonstelling over verschillende thema’s uit de geschiedenis van de voormalige gemeente Zweeloo, met nog niet eerder vertoond  archief- en beeldmateriaal. De tentoonstelling vindt plaats in het Frensenhoes in Meppen. De zolder boven de zagerij wordt gereedgemaakt voor permanente  exposities met vitrines, fotolijsten, verlichting, informatiepanelen en “ thema-nissen “.

De opening van de eerste tentoonstelling op woensdag 16 oktober zal tevens de officiële  ingebruikneming zijn van deze ruimte.

De openingstijden van de expositie, die duurt van 16 t/m 26 oktober 2013, zijn als volgt:

Dagelijks van 13.00 – 17.00 uur

DSCF2157
De expositie wordt veel mooier

De leerlingen van het basisonderwijs krijgen op de donderdag en vrijdag voor de herfstvakantie de gelegenheid deze expositie te bezoeken.

Het decembernummer van “Oet ’t Carspel Sweel” (nummer 45) wordt een echt “bewaarnummer”, speciaal gewijd aan het jubileum met bijzondere bijdragen.