Nieuwsbrief augustus 2024

NIEUWSBRIEF                                                       AUGUSTUS 2024

Beste lezers,

In onze vorige Nieuwsbrief (maart 2024) schreven we al over onze zoektocht naar nieuwe huisvesting. Want wat was er ook alweer aan de hand?

Eind vorig jaar kregen we van Stichting het Frensenhoes het onverwachte bericht dat de huur van ons thuishonk, de Gaanderij in Meppen, per 1 januari 2026 zou worden beëindigd. Na de eerste schrik (waar vind je in vredesnaam nieuwe, maar bovenal geschikte huisvesting) en het ongeloof, werden de spreekwoordelijke mouwen letterlijk en figuurlijk door het bestuur opgestroopt.

En ziedaar, toch nog vrij snel hebben we een nieuwe plek kunnen vinden, te weten in het multifunctioneel centrum De Aelder Meent aan de Paardelandsdrift 11 in Aalden. Vanaf oktober of november – de exacte maand is nog niet zeker – huren we daar als opvolger van Dorpsbelangen Aalden een ruimte van bijna 200 m2. En daar zijn we, het zal jullie niet verbazen, heel tevreden mee. Niet alleen vanwege de grootte en de lichte uitstraling van de ruimte, maar ook omdat de handicap van een trap naar boven nu verleden tijd is. Bovendien verwachten we door een positieve wisselwerking met onze buren in het gebouw (bibliotheek, basisscholen en kinderopvang) onze zichtbaarheid en bekendheid als Historische Vereniging Zweeloo relevant te kunnen versterken.

Al met al staat ons de komende tijd een behoorlijke klus te wachten. De hoeveelheid te verhuizen boeken, ordners, dozen, mappen, vitrines, ladenkasten, stellingen, etc. liegt er niet om. Eenmaal aangekomen in De Aelder Meent moet alles dan ook nog weer zijn “plekkie” krijgen. Kortom, wij komen de zomer wel door. Wat overigens niet onvermeld mag blijven, is de rol van de verhuurder, de gemeente Coevorden. Hun medewerking en soepelheid bij het aangaan en invullen van de huurovereenkomst was voor ons een verademing.

Lezing Jan Eising in De Drieklank in Aalden

Op woensdag 6 november a.s. verzorgt (oud-Meppenaar) Jan Eising uit Oosterhesselen in De Drieklank een lezing met de spannende titel “Donder en bliksem”. Aanvang 20.00 uur.

Onweer is een prachtig natuurverschijnsel met licht en geluidseffecten, maar is ook een van de meest gevaarlijke natuurverschijnselen op aarde. Jan Eising heeft zelf jarenlang in de “onweer-branche” gewerkt. Zijn kennis over het fenomeen onweer is dan ook indrukwekkend. De lezing zal vooral gaan over het ontstaan van onweer, de feiten en de fabels en wat u juist wel en niet moet doen tijdens

dit verschijnsel. Daarnaast gaat Jan met ons terug naar enkele tot de verbeelding sprekende blikseminslagen in de voormalige gemeente Zweeloo, zoals bv. in 1960 toen de eeuwenoude boerderij van Rudolf Ruinemans op de brink in Zweeloo in de as werd gelegd.

Wie Jan Eising een beetje kent, weet dat het een boeiende en leerzame lezing zal worden met ongetwijfeld ook een portie humor.

Steun de Historische Vereniging Zweeloo (HVZ) met Rabo ClubSupport

De campagne Rabo ClubSupport, waarbij de Rabobank een deel van de winst investeert in clubs en verenigingen, wordt ook dit jaar weer gehouden. En net als in voorgaande jaren doet onze Vereniging ook nu weer mee.

In het begin van deze Nieuwsbrief schreven we al over de komende verhuizing naar De Aelder Meent in Aalden. Deze verplaatsing brengt aanzienlijke verhuiskosten met zich mee. Middels de actie Rabo ClubSupport hopen wij deze kosten enigszins te kunnen verzachten.

Via de Rabo App of via Rabo Internetbankieren (www.rabo-clubsupport.nl/het-drentse-land/deelnemers) kunt u als Rabo-lid stemmen op ons initiatief. De stemperiode is van 2 tot en met 24 september 2024. Mogen wij weer op uw stem rekenen?

Graag contributie betalen

Alleen voor degenen die de vereniging niet gemachtigd hebben!

Zo’n 16 leden van onze vereniging hebben hun contributie voor het jaar 2024 nog niet betaald.

De penningmeester verzoekt deze leden:

*hun contributie voor 1 september a.s. over te maken op bankrekening NL02 RABO 0377 1004 20, t.n.v. Historische Vereniging Zweeloo. Graag bij de overschrijving naam en adres vermelden.

*hun contributie voortaan te voldoen via een af te geven machtiging tot automatische incasso. Makkelijker voor u en voor de penningmeester.

Alvast bedankt voor uw medewerking.

Digitalisering historisch fotoarchief

Zoals bekend zijn we als Historische vereniging Zweeloo begonnen om onze collectie historische foto´s digitaal toegankelijk te maken. Bea Kool en Anny Katerberg hebben inmiddels honderden foto´s uit het verenigingsarchief bij elkaar gezocht en geordend. Evert Hagenauw en Rein Tromp zijn ondertussen begonnen met het labelen (voorzien van trefwoorden) van al eerder ingescande foto´s. Dat is op dit moment de stand van zaken.

Later dit jaar willen we beginnen met het inscannen en labelen van de honderden foto´s die nog niet (of niet goed) zijn gedigitaliseerd. Een aantal verenigingsleden heeft aangeboden te helpen bij het scannen en/of labelen. Dat zijn we zeker niet vergeten. Maar vanwege de a.s. verhuizing moeten we jullie vragen om nog even geduld te hebben. De komende maanden zal de verhuizing naar ons nieuwe onderkomen in De Aelder Meent veel tijd en aandacht vragen. Maar vanaf begin november, als alles zo´n beetje op zijn plek staat, willen we graag gebruik maken van de aangeboden hulp. Over het hoe en wanneer zullen we jullie tijdig informeren.

Leden

Eind juli 2024 was het ledenaantal: 383 (31 december 2023: 392).