De Historische vereniging Zweeloo is bezig om haar collectie historische foto´s digitaal toegankelijk te maken. Maar soms komen we in ons archief foto´s tegen, waarvan we niet weten wie er op staan en/of waar en wanneer ze genomen zijn. Misschien kunt u ons helpen.

Enkele weken geleden hebben we u om informatie gevraagd over de foto hiernaast. We wisten alleen dat het om een uitstapje van de jeugd van Wezup ging. Gelukkig kon u ons verder helpen. Lezer en plaatselijk geschiedeniskenner Fokko Kuipers mailde ons een overzicht met de namen van de 30 reisgenoten. Daarop komen we bekende Wezuper namen tegen zoals Hegen (vijf keer zelfs) en Perkaan. Kort geleden ontvingen we ook nog een namenlijst van lezer Roelof Hegen.

Voor de bestemming van het uitstapje kregen we verschillende suggesties: Giethoorn? Paterswolde misschien? Het laatste vermoeden bleek juist. De foto is gemaakt achter hotel-restaurant De Twee Provinciën in Paterswolde, met zijn grote speeltuin bij het meer. Van 1930 tot circa 1960 was dit het ontspanningsoord  bij uitstek voor dagjesmensen uit heel Noord-Nederland. Een boottocht over het Paterswoldsemeer was een vast onderdeel van het programma. We denken dat de foto rond 1950 is genomen, maar als u het exacte jaartal (en de datum) kent, stuur ons dan even een berichtje.

Dan nu naar de foto van deze week:

Deze foto is genomen voor de ingang van hotel “Mensingh” dat in die tijd werd gerund door de familie Been. Tegenwoordig is hier Bistro Tante Sweel gevestigd, aan de Hoofdstraat 15.

Wat we graag willen weten:

• Herkent u een of meer van de mensen op de foto? Wat zijn hun namen?

• Bij welke gelegenheid is deze foto genomen? Een bruiloft misschien? Zo ja, weet u misschien om welk bruidpaar het gaat?

• Wat was de datum of in elk geval het jaartal?

• Zijn er nog meer foto´s van deze dag? Zo ja, zouden we die misschien (voor een deel) mogen inscannen?

Stuur uw reactie naar hvsweel@hotmail.com