KIEK OP SWEEL – 1

De Historische vereniging Zweeloo heeft een grote collectie historische foto´s. Als vereniging vinden we het belangrijk om deze collectie beter toegankelijk te maken. Daarom zijn we bezig om een digitaal fotoarchief in te richten, waarin foto´s gemakkelijk op te zoeken zijn.

Elke week worden er foto´s aan het digitaal archief toegevoegd. Heel snel gaat dat niet. Het scannen en labelen (voorzien van trefwoorden) van de foto´s is veel werk. Maar met hulp van vrijwilligers van binnen en buiten de vereniging hopen we het project in enkele jaren af te ronden.

Soms komen we foto´s tegen, waarvan we niet weten wie er op staan en/of waar en wanneer ze genomen zijn. We kunnen het de schenkers ook niet vragen, want die zijn vaak niet (meer) bekend. Maar misschien kunt u ons helpen.

Dit is zo´n foto. We zien een bruidspaar, met trouwauto en chauffeur, voor drogisterij en fotohandel J.L. Wolters aan de Aelderstraat (nu nummer 38 en witgeschilderd). De foto moet ergens tussen 1930 en 1951 genomen zijn. In dat laatste jaar verkocht drogist Wolters het huis en de zaak, volgens de  Emmer Courant van 7 mei 1951 “in verband met emigratie-plannen”.

Wat we graag willen weten:

• Wie is de bruidegom en wie is de bruid? Wij hebben geen idee!

• Wanneer is de foto genomen? Het zou al mooi zijn als we het jaar wisten.

• Misschien herkent iemand de auto? Is hij gehuurd in Zweeloo of Aalden en zo ja, bij welke garage (Seubers? Weerman?)

• Wie was de fotograaf? Zijn er nog meer foto´s van deze dag?

• Andere bijzonderheden?

Stuur uw reactie naar hvsweel@hotmail.com In een volgend nummer komen we er dan op terug.